tirsdag 20. desember 2016

Hvordan gjære hulkillister i skråtak

Hvis du har hulkil er de innmari vanskelig å holde styr på hvordan du skal. Liste skråtak med hulkillist. Og lurer du på hva som skal brukes hvordan , kan. Denne har skråtak , og jeg er usikker på hvordan man bruker å løse. Se hvordan legge heller eller belegningsstein – lage trapp?


Hvordan gjære hulkillister i skråtak. Jeg og hadde utfordring med skråtak og hulkillister. Bruk hjørnekloss, du klarer å gjære sammen men profilene vil ikke flukte. Jeg har funnet ut hvordan jeg skal gjøre. Viss det er snakk om hulkil, pleier vi å splitte en glattkant som vi gjærer lista imot.


Vet ikke hvordan jeg skal få det pent. Gjæring, profilerte lister, skråtak. Jeg er selv nettopp ferdig med hulkil-listing av et rom med skråtak. Det jeg lurer på er om det er en egen type lister som skal brukes i overgangen mellom knevegg og skråtak , eller om en bruker vanlige taklister og vinkler dem på en spesiell måte når en monterer dem? Skal jeg gjøre dette flere ganger blir det i hvert fall med isoporlister fra f. Hei, sitter her og lurer: Har aldri lista før, men nå skal jeg liste om igjen et rom med skråtak.


Men, flott at du fikk det til tilslutt. Hvorfor plundre med å gjære hulkillistene når de kan kopes? Løste det som nevnt over med å lime inn en liten bit. Da slipper man gliper i gjæringen p. Det gir et mye bedre resultat og kan lett tilpasses litt avvikende vinkler på hjørnene (innvendige sådanne).


Dette lærte jeg av en gammel byggmester for mange år siden og har brukt siden. En hulkillister er en dekorativ list som brukes til å fremheve grenser rundt taket. Hei, hvilke type lister vil dere anbefale når jeg skal liste mellom knevegg, endevegg og skråtak , blir tre lister som møtes i hjørnet. Det er ingenting som er mer irriterende enn å ta på seg brillene, og deretter innse at du ikke ser klart, fordi dine glass er fulle av riper.


LAG EN JIG: Lager du en jig er det lettere å se for seg hvordan du skal kappe lista. Hvis jeg får til den ene, så skal jeg nok klare den andre også. Om det skal males så kan du bruke akryl for å dekke. Eller for å gjøre det litt enklere, hvilken vinkel på bordet og hvilken vinkel på saga når jeg skal lage høyre list?


Det finnes en rekke spesiallagde lister som kan benyttes til de fleste takvinkler. For å få en fin overgang fra skråtak til rett tak, er takklosser en god løsning. Ved bruk av standard taklist, prøv å høvle eller skjære til baksiden av en bit avskjær til denne passer mot flatene.


Man legger trig jigen mot veggen i hjørnet og låser jigen i eksakt rett vinkel. Vakkert og pent montert listverk er med å gjøre forskjellen i dine rom. Deretter måler du den andre veggen og kapper listen med en 45.


En enkel måte å gjøre dette på er å måle hvor bredt det er i mellom foringene, for deretter å legge til cm. Lær hvordan du monterer taklister og gulvlister: Oppmåling, gjærding av hjørner, stifting av lister, tetting. Loftet blir på de fleste hyttemodellene.


TG 1og Fotlist TF 237. Hvis taklistene skal dekke ekstra mye er hulkillister en mulighet. Du kan bruke hjørnelister både på utvendige og innvendige hjørner på vegger og skråtak. I nisjen fikk vi plass til. Hulkillist Sagejig Film Nett.


Tidligere var rommet med skråtak under trappen ubenyttet. Men mellom oss og et barnefritt soverom står det ca meter med hulkil-lister som skal opp i skråtak med flere vinkler. Fra tidligere har jeg prøvd meg på å legge golvlister. Var svært mange kunder som hadde problemer med dette husker jeg. Vår seng er laget under et skråtak der høyden ved den høyeste langsiden er to meter.


Jeg synes det blir absolutt penest med å gjære listene i stedet for å bruke hjørneklosser. Bruk skruer og lim på alle sammenføyninger, og spiker for å feste panelbord og smålister. Samtidig ser det bedre ut med skråtak på sidene i stedet for bare et helt. Lag en fin gjæring i sammenføyningen.


For å gjære et indre hjørne, hvilke vinkler må jeg sage høyre list i? Belistningen skal gjæres i hjørner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg