torsdag 14. mars 2019

Klokkeranken

Jeg følger bare med på utviklingen De er blant de siste som. Fantastisk klokkeranke som slynger seg rundt rekkverk og espaljéer, og blomstrer med klokkelignende, dypt blålilla blomster mot glitrende grønt bladverk. Vakker blomst på klokkeranken ! Her har den ikke fått en eneste blomst, så jeg får nyte din.


Vi har en villvin på en portal ved inngangen til hagen, men har lært av naboen, og klipper den før den når husveggen.

Jeg ble med på Claus Dalby sitt klokkerankeprosjekt. Klokkeranken spirer Den 3. Endelig blomstrer klokkeranken ! I dag skulle jeg ut i drivhuset for å flytte potter med klokkeranker derfra og inn i kjelleren. Blomstene kommer raskt og i mengder slik at den blir dekorativ tidlig på sommeren. Den er utrolig vakker, men forventer du mange blomster, blir du skuffet.


Som grønt dekke er den imidlertid utmerket, sier Kari Moss.

Jeg skrev tidligere at jeg skulle plante klokkeranken ved rosebuen, og det har jeg altså gjort. Men nå har det blåst små. Hun synes også vindruer er dekorative klatreplanter. Har jo lest her at de skal stå lunt, så jeg burde vel ha skjønt hvordan det ville gå.


For en blomstring på klokkeranken ! Har prøvd å så den noen ganger, men har ikke fått den til å spire. Marikåpe og endel andre planter er svartelistet sørpå, men sprer seg ikke like hemningsløst i vårt kalde klima. Fortsatt god søndag, Lena. Håper dere får det varmere.


Nei det er ikke spesiellt varmt. Har du et par krukker med klatrestativ kan de settes på hver sin side av inngangspartiet, vel og merke hvis det er solvendt. Cobaea scandens og i går den 18.


Jeg håper du får med deg en litt sen kommentar om klokkeranken. Jeg har nemmlig fått FRUKT på blomsten og er svært stolt over denne SENSASJONEN! Har delt frukten og lagt frøene til tørk!

Jeg vet at det er på grunn av alle flaggermusene vi har her som gjør at det blir frukt! Jeg er ikke så god på det å ta frø, men jeg skal prøve å hvis jeg får det til så skal dere få. Hvor høy blir denne klokkeranken da? Klarte du å overvintre klokkeranken ? Hvis ja – hvordan gjorde du det?


Planter ut nye hvert år som klatrer opp rundt døra, hadde vært gøy om de kunne overvintre. Må stå i romtemp hvis de skal ha lys siden har ingen kald bod. Vet ikke om det vil funke? En liten kollaps i blomstringen, men kanskje ikke så mye som en skulle tro. Det ser ut som blomster som ikke har sprunget helt ut, og knopper, har klart seg bra.


Nå blir det spennende å se hvor lenge mildværet fortsetter, og hvor slitsomt det er for klokkeranken med dag etter dag og natt etter natt med bare noen få varmegrader. Ved den første frost vil klokkeranken dø, men man kan have held af at overvintre den frostfrit. Der vil så være en god chance for, at klokkeranken vil overleve vinteren. Ellers pleier klokkeranke å være å få kjøpt på Plantasjen etc, i alle fall her i Oslo. Det er så en fordel at have plantet den i en stor krukke.


Claus Dalby pleier å begynne rund første uken i mars… Jeg tar ingen sjangser og begynner altså nå i dag den januar! Da klokkeranken er sein med å blomstre sier “ekspertene” at en bør begynne tildig med såingen. Jeg får bare håpe på bedre lykke med de jeg skal så i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg