fredag 26. oktober 2018

Gamle norgesglass

Norgesglass gamle sylteglass. Krukken har gjenger, glasslokk, gummipakning og en gjenget aluminiumsring som skrus til og presser lokket fast ned mot pakningen og gjør krukken lufttett. Det var kun Drammen Glassverk som produserte disse, og glassene er sjarmerende ujevne og tydelig håndlagede!


Klisjé så til de grader, men akk så fint likevel! Stempel fra Drammensglass og CG med lykt (Christiania Glasmagasin).

Også en del i klart glass med og uten skrift. Ikke ta metallringene i oppvaskmaskin - da misfarges de! Så her måtte hodet legges i bløt,.


Her har jeg tatt ut noen gamle noteark fra et notehefte jeg fikk med Berit med bloggen Underberget :) Vi hadde en liten byttehandel :) Det andre står til pynt i tallerkenhylla mi. Jeg liker den lyse, lette interiørstilen, ispedd landlig sjarm, og er glad i gamle ting med sjel og historie! En litt nostalgisk kopp som passer like fint hjemme som på hytta.


Koppen har god størrelse og rommer cl.

Passer både til kaffe og te. Jeg liker de gamle norgesglassene veldig godt og bruker dem til å lagre mat i, tenne lys i , lamper og vaser. Her finner du Cathrines Strikke tips! Vinn Familiens beste! Landlig og lyseblått på kjøkkenet!


Hva heter tante Åses kofte? Hønse strikk er tilbake! Hardangerforkle til mor! Hjertelig Marius lue med hjerte broderi! Har en bananeske full av gamle orginale norgesglass.


Trenger ikke alle de, og venninna mi mente jeg kunne selge de største for 3-4kr. Er dette noe som kan kjøpes noe ste eller må jeg få den eminente Mannen til å lage noe til meg? Sju gamle dører danner veggene, en kabelsnelle brukes til klesstativ, en trepalle er underlag til pengekassen og gamle norgesglass er omgjort.


Og store sorte edderkopper. Emballasjen skjemmer vel inget produkt.

Gamle norgesglass ,og brune melkflasker. Før en dag la jeg ut bilder av kjøkkenet. Jeg tok også nærbilder av noen av de gamle. Den gamle metode for blåsing av vindusglass Den 23. Drammens Glasværk til landets ledende vindusglassprodusent.


Jeg var innom Gjenbruksbutikken på Roa sist uke og fikk kjøpt meg. Jeg stod foran den vesle døren inn til krypkjelleren på eldhuset på gården til min bestemor og bestefar. Men jeg visste også at den rå og kalde kjelleren huset store sorte edderkopper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg