onsdag 2. mai 2018

Hageplanter stauder

Det er mange sorter å velge mellom, og ved å plante litt forskjellig, kan du lage et bed som blomstrer fra tidlig om våren til sent på høsten. Med hageplanter lager du en levende hage med din personlige stil og du kan velge mellom planter og blomster som stauder , lettstelt hekk, vintergrønn hekk, blomstrende busker, vakre roser, rhododendron og mye annet spennende som gir deg den hagen du er ute etter. I dag slår jeg tre fluer i en smekk. Jeg har funnet frem til flotte stauder som er valgt fordi de er vakre, fordi de er så herdige at de kan vokse i nesten alle hager, og fordi de er blant humlas favorittblomster. En kraftig beskjæring om våren og litt gjødsel og vann i løpet av sesongen gir et staudebed med masse farge og glede.


La stauder stå og visne på høsten, slik at de danner en naturlig frostbeskyttelse for sine egne røtter.

Noen er krypende, noen teppedannende, noen høgreiste, staselige stauder – noen store som busker, men alle starter de fra grunnen neste vår. Skap din egen oase med hageplanter. Uansett hvilken overflate du har på tomten, hageflekken eller terrassen din, finner du plantene som vil gi deg den følelsen du ønsker. Du finner alt fra herlige markkrypende stauder , svaiende prydgress, blomstrende busker, hekker som gir ly, utsøkte jordbærsorter og andre bær, til vakre trær i forskjellige størrelser. Stauder er frodige, fargerike medhjelpere.


En liten planteskole i Beiarn kommune i Nordlan som tilbyr et stadig voksende utvalg av gode og spennende stauder , både til pryd og nytte. Sender planter som postpakker utenom den mest travle sesongen. De starter utsendingen i år i slutten av juli.


Gamle hageplanter utgjør en viktig del av det biologiske mangfoldet innen kulturplanter, og har verdi for framtidig hagebruk, skriver de.

I oldemors hage vokser det rundt 5planter som ikke lenger er i handelen. Dette er en oversikt over norske nettbutikker med frø, planter, redskap, utstyr, drivhus og annet til hagen. Jeg vil gjerne minne alle på at å kjøpe planter som.


Slik planter du stauder. Når du skal plante stauder og steinbedsplanter, er det noen gode råd du bør følge. De nye plantene gjennomvannes godt før du planter. Klatreplanter gjør hagen frodig!


Disse plantene trives alle steder, på balkonger, på terrasser og i store hager. La klatreplanter som klematis, eføy, kaprifol. De er robuste, lettstelte og hardføre. De har kraftige rotsystemer og det gjør at de kan trives over alt.


De trives imidertid best i dyp, næringsrik, men veldrenert vekstjord i sol eller halvskygge. Nå er det evigheter siden du skulle holde foredraget ditt, så er for sent ute til det, men sånn i tilfelle andre enn meg skulle finne på å lese dette i etterkant, så tenkte jeg at jeg kunne alltids komme med noen tips jeg også, selv om ikke alle er stauder :) Bor på indre Østland i Hmed stekhete somre og steinharde vintre. Tabellen nedenfor viser hele vårt utvalg av planter med full informasjon om hver plante.


Klikk på en av kategoriene til venstre under Planteutvalg, eller sett. Velkommen til Hageglede. Vi har et spennende sortiment av kvalitetsvarer for hageentusiasten.


Det er vanskelig å gjøre feil med stauder , de fleste er utrolig tøffe. Selv om staudene er lettstelte, er det noen ting du bør være påpasselig med.

Stikkordene er vanning og gjødsling. Når du skal dele stauder , er det viktig å huske at høstblomsten deles om våren og vårblomsten om høsten. Men på høsten, i september, kan også de som blomstret sent på sommeren, deles. Les også: Tid for blomstring.


Oldemors stauder er gamle planter, som i generasjoner har vist at de trives i det tøffe norske klima og fortsetter å gi blomstrende glede i små og store hager år etter år. Det er alle hageeieres drøm, men det er slett ikke sikkert du finner de sjeldne skattene i salg på hagesenteret. Jeg har nemlig brygget på en idé: Hvorfor ikke skrive om hagesentre, planteskoler eller plantesentre som jeg er innom?


Som mange hageinteresserte har jeg nemlig vondt for ganske enkelt bare å kjøre forbi et hagesenter. Men av stauder er det heldigvis mange flotte sorter som overlever helt opp til sone H8. For eksempel er mange av de klassiske, gammeldagse staudene svært hardføre. Ikke så rart egentlig, det er jo derfor de har klart seg i hundrevis av år her i landet. Her er noen eksempler på flotte, hardføre stauder.


Alle er hardføre til H og noen. Om jeg bare kunne ha tre stauder i min hage, hvilke skulle jeg da velge? Dagliljer, fordi de gir blomsterbedet en gylden glød. Hosta fordi de er skyggesidens elegante problemløsere. Pioner, fordi de gir sinnet mitt et lykkekick.


Pioner er for meg en god mental opplevelse. Skjønnheten, duften og nostalgiens symboler. Noen fant plass i skyggen av noe større, andre klarte å stå der det var mest sol og minst vann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg