fredag 24. mars 2017

Hollandske krukker stempel

Prøv våre brukervennlige designverktøy eller velg en av våre tusenvis av maler. Stempelbestellungen, die vor 13h eingehen werden noch am selben Tag versendet. Nordens største nettbutikk for hjeminnredning. Få inspirasjon til hjemmet - sjekk ut våre siste interiørnyheter!


Shop online til gode priser. Ingen minimumsordre - Kjøp nå! To hollandske krukker selges. Den minste er liter - 35- Den største er muligens liter - 50- De er begge brukt og selges med eventuelle hakk og feil. Dette var datidens konserveringskrukker, brukt t il oppbevaring av matvarer: kjøttmat ble nedlagt med fettlokk, bønner ble saltet ned lagvis med tykt saltlag på toppen og syltetøy dekket av voks- eller pergamentpapir.


Selger flere syltekrukker fra dødsbo. Alle fine og uten nagg eller sprekker med håndtak og håndmalt blå dekor. På Oselias tid var det krukker som ble brukt til oppbevaring av syltede bær og grønnsaker. Mange av krukkene kjenner vi i dag som hollandske krukker. De er i grå saltglasert keramikk med blå dekor.


Saltglasuren gjorde krukkene vanntette og glasuren gjorde også at krukkene ikke tok til seg smaken av det som ble oppbevart i den. Er så redd jeg skal glemme å ta de inn før det blir frost! Noen ganger bruker jeg de som potteskjulere,. Det er mange forskjellige størrelser og modeller. De tradisjonelle krukkene er prisen fra 1kroner.


Muggene(til vin,vann,saft,melk,kakao)er pris fra 2kroner. De passer så godt her! Som jeg har sagt før, så går det en blå trå gjennom huset.


Jeg og min svigerinne fikk for flere år siden hver vår blå hollandsk krukke. Dermed var jeg solgt. Ut fra det du skriver er dette en B-modell. Men jeg er fremdeles litt usikker på om det virkelig er en Rørstrand.


Jeg kom over den på et loppemarke og synes jo slike krukker er så fine. Gamle krukker fr tyrkia priser fra kr. De har vært brukt til oliven eller annen oppbevaring. Hollandske krukker samler jeg også på. Legg inn av Sagaa onsdag 10.


Noen som vet om hollandske krukker med blå dekor kan stå ute i sol og regn i sommerhalvåret,. Beger, staup og grøtspann. Det er ikke så rent få jeg har skaffet meg opp gjennom årene.


Jeg synes hollandske krukker er så vakre med sin flotte blå dekor. Klarer ikke helt å gå forbi hvis jeg finner et flott eksemplar som er til salgs. De har mange bruksmuligheter, jeg bruker de til å ha blomster i og til oppbevaring av ting og tang.


Store Høganes krukker. Her er vi igjen, klare for en ny uke. Fikk inn disse flotte krukkene her om dagen. Begge to rommer liter. Her hvor jeg bor har ei dame startet opp en butikk.


Krukker er laget av keramikk eller glass. De har rundt tverrsnitt med rette eller bukete sider, og de har ofte ører til å løfte i. Enkelte krukker har også lokk i keramikk eller tre. Tidligere var det vanlig å lukke krukker ved å surre fast et stykke tøy over åpningen.


Det har kanskje med at noen stjal en diger hollanske krukke fra kjelleren i huset vårt da de var på visning, men jeg har iallefall påtatt meg ansvaret for å fylle huset med slike krukker igjen ;-) Men jeg kjøper de ikke til enhver pris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg