mandag 26. mars 2018

Oljemaling på vannbasert heftgrunn

Et kvalitetssett fra pigment med variable størrelser. Ikke helt sikker på om det er riktig at den vannbasert gir dårligere heft på tidligere behandlete flater , muligens er det omvendt. Har kjøpt en gammelt hus. Den tidligere eieren har malt med vannbasert maling oppå oljemaling.


Nå har denne begynnt å løsne. Hva må jeg gjøre for å stoppe dette? Holder det med å vaske med salmiakk, pusse med sandpapir og deretter bruke heftgrunn før jeg maler? Det er løsemidler i vannbasert maling også, men de er skadelige på lang sikt (gassing - og da skadelig for de som bor i rommene), mens for maleren som oppholder seg kort stund i gassonen ikke blir påført slike løsemiddelskader som tidligere. Enn så lenge er det altså ikke smart å male vannbasert oppå oljebasert maling.


Saken var at jeg hadde på heftgrunn. Men den var oljebasert. Tenkte bruke Sense fordi jeg har en liten bebis i hus, men jeg får male etter han har lagt seg i stedet for på dagtid under lurene hans.


Oljemaling på vannbasert heftgrunn

Man får vannbasert utendørsmaling, og denne er både mer holdbar og dyrere enn den tradisjonelle oljemalingen. Jeg skal male gangen i dag, jeg har. Og hvilken maling kan. Akrylmaling kan binde på de fleste gamle malinger som er er olje- eller vannbasert.


På gammel oljemaling kan du derimot bruke begge typer. Heftgrunn kan brukes på tidligere malte og lakkerte flater. På vanskelige overflater, som plast, kobberrør og blanklakkerte overflater bør du alltid grunne med spesialgrunninger for å få bedre vedheft, fortsetter han. Hvorvidt du må grunne bestemmes til syvende og sist av malingsystemet. Kanskje finner du svar på akkurat det du lurer på , hvis ikke kan du alltid kontakte vår kundeservice her og de vil svare deg.


Oljemaling på vannbasert heftgrunn

Vann er bra for miljøet. Som første strøk kan du velge en akrylbasert heftgrunn , da er du sikret god heft. Før du setter i gang å male, gjør du vanlig forarbeid med vask og lett sliping. Den grunningen som ligger i bunnen har normalt sett, penetrert så godt inn i underlaget at det ikke er mulig å slipe den bort. Dette er derfor underlag som det er stor fare for å få noe blæring og avflassinger på i fremtiden også.


Her kommer en beskrivelse på hvordan du kan få best mulig resultat på dette underlaget. Hmm, er sikker på at forrige gang fikk jeg beskjed om olje så vannbasert. Måtte bare ha en blankere maling til lister, og de hadde ikke mer en i små bokser. Oljemaling derimot hadde de. Av oljemaling , og flere r ved bruk av vannbasert maling.


Grunning og to strk maling 13. En stund malte jeg alt med jotun stjernes vannbasert gulvmaling. Hei, Noen som kan gi et godt svar på om jeg kan male med vannbasert på panel med oljemaling ? Det har litt med forarbeid å gjøre, men ideellt sett så bør du ikke male med vannbasert over oljebasert maling. Under produksjonen benyttes kun de fineste pigmenter med høy lysekthet og fargebalanse.


Vi anbefalte våre kunder å matte ned panelet med sandpapir for så grunne det med f. Jotun heft- og sperregrunning. Deretter kan du male med vannbasert maling. Jeg vet ikke hvilken glansgrad du har tenkt barnerommet i, men jo høyere tall du har på malingen desto mer slitesterk er den. Mange bruker Lady på soverom. Kan også benyttes som grunning.


Oljemaling på vannbasert heftgrunn

Den dekker og hefter bedre enn andre malinger. Malingen er hurtigtørkende og meget lett å påføre. Så jeg ikke starter en ny tråd (men mener ikke kapre denne).


En mente at man ikke kan male huset med oljemaling da man kun har brukt vannbasert maling på huset noen sinne. Med god skraping, vask bør vel ikke dette være et problem?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg