tirsdag 3. april 2018

Male furubord

Hvem har sagt man må male hele kommoden? Se her hvor fine kontraster det blir mellom treverket og den malte flaten! Uansett om du skal male en dør eller en kommode, gjelder mye av den samme fremgangsmåten!


Vær nøye med forarbeidet, så blir resultatet alltid best. VASK: Start alltid med å vaske flatene du skal male.

Det viktige forarbeidet: Dekk til gulvet under bordet med dekkefilt, så unngår du unødvendig malingsøl. Så fjerner du eventuelle beslag og skaper vekk løs maling. Så er det viktig å vaske godt.


Bruk et rengjøringsmiddel som er beregnet for bruk før maling. Ikke mal på varm vegg eller i direkte sollys. Det ytterste malingslaget tørker da for fort og man får blæredannelse og et malingslag som lett kan sprekke opp.

Vask møbelet godt med salmiakkvann, puss gjerne ned flatene og bruk kvistlakk over kvistene i treet. Ofte vil det også lønne seg å grunne før du setter i gang på en malejobb. Vi har et lakkert furubord til spisebord.


Har aldri malt før og vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Dette har jeg lyst til å male hvitt. Må jeg slipe vekk lakkeringa?


Men vil man male , så vil man male Spør om råd i fargehandelen (eller der du kjøper maling), de burde vite alle detaljer. Og jeg tror at de fleste lutede møbler også er oljet. Stoler, bor kommoder og senger. En møbelsnekker kan hjelpe deg med å få møblene dine til å vare, generasjon etter generasjon. Og det er mye du kan gjøre selv.


Hva med å fornye et gammelt bord? Så var det det runde spisebordet sin tur. Det skulle males og i leggesplanten skulle få dekor.

Deretter ble det malt på samme måte som stolene. Bordet ble vasket og grunnet. Ileggsplaten ble vasket og grunnet. Reserver ditt Hotell i Male online. Ingen minimumsordre - Kjøp nå!


Det tilårskomne spisebordet hadde stått og gulnet i mange år, tatt i mot matsøl og fått kjenne på en og annen sprittusj. Hvordan gjør jeg det? Så tiden var absolutt. Men siden furu ikke slipper inn her så måtte malekosten fram. Hvit stearin, males opp.


Bakepapir og stryk-jern. Den oppvarmede voksen trekker inn i bordplata. Kjøpte meg ett gammelt furubord til 5kr på finn etter det ble slutt mellom jeg og bf. Forsøk deg frem på noe annet så du blir kjent med teknikken.


Mens jeg stod å pusset med en vanlig pussemaskin, følte jeg at det var ikke håp å få det fint igjen. Tenkte at jeg må bare male hele bordet hvitt. Denne bruksanvisningen gjelder for tidligere beiset eller lakkert panel.


Så jeg pusset og pusset. Men jeg hadde så lyst å få frem treverket på bordplaten. Plutselig kom det rumenske naboer forbi og så på meg og bordet.


Skal til med å male trappegangen i et gammelt hus som vi restaurerer. Men så lurer jeg på om jeg må vaske panelet i noe før jeg hiver meg i malinga? Panelet er blitt mørkt og slitt med årene.


Trappegangen som skal males har dette panelet over to etasjer og i taket. Paneler må ikke slipes frie for lakk eller maling, eller annen form for behandling så lenge overflaten ikke flasser. Kanskje det må grunnes? Lutet panel kan også males , men da må den nøytralises med vanlig eddik blandet i vann, som man vasker over veggen med.


Husk dette når du skal male. Før du skal male møbler så er det viktig at lakkede flater (rester av gammel oljemaling, eller lakk) pusses ne så det blir matt og ripet opp. Det holder med vask og heftgrunn i bunnen.


Så bruker man en heftegrunn, og så maler man med den fargen man vil ha. Da bruker man maling som er beregnet på møbler, eller typen man bruker på lister.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg