tirsdag 5. desember 2017

Redusere stilling til 80

Finn din drømmejobb i dag. Trenger du tips til å søke jobb? Sjekk ut vår jobbsøkeguide her!


Redusere stilling til 80

Når den avtalte perioden med redusert arbeidstid er over, har arbeidstakeren rett og plikt til å gå tilbake til opprinnelig stillingsandel. Hvis forholdene som lå til grunn for retten til redusert arbeidstid faller bort, har arbeidstakeren normalt plikt til å gå tilbake til opprinnelig stilling , selv om den avtalte perioden ikke er over. Det er stadig flere som ønsker å jobbe mindre for å få mer tid til blant annet barn, familie, venner og reise. Det er derimot ikke alle som kan ta seg råd til denne ekstra friheten.


Tar vi utgangspunkt i gjennomsnittlig brutto årslønn i Norge på kr. Arbeidstaker som inngår avtale om redusert arbeidsti vil motta lønn i henhold til redusert stilling. Det er samtidig viktig å merke seg at redusert arbeidstid kan ha betydning for arbeidstakers tilknytning til pensjonsordninger og liknende.


Kan denne retten til redusert stilling begrense arbeidsgivers mulighet til å redusere omfanget av deltidsarbeid? Kan ønsket om redusert stilling kunne avle mer deltid. Færre enn antatt med redusert arbeidstid. I hjemmetjenestene var det i snitt prosent med redusert arbeidstid.


Det ser ut på tallene som om du har uker ferie og at årslønnen er oppgitt inklusiv feriepenger. Hvis det er årslønnen for 1 stilling beregner du bare av nåværende brutto månedslønn for å få brutto månedslønn i stilling. Det har ført til en debatt om utfordringene med tid til familien når både far og mor jobber fulltid.


I arbeidsmiljøloven slås det derimot fast at småbarnsforeldre har rett til redusert arbeidstid. I følgende eksempel antar jeg at du vil gå ned til eller prosent stilling for en periode på fem år og at lønnsøkninger de neste årene vil være på tre prosent. Det første året vil du gå ned 100. Dette er absolutt en 1prosent stilling hos oss. Dersom det er saklig grunn for å redusere stillingsbrøken, må arbeidsgiver fortsatt ta stilling til om det finnes annet passende arbeid i samme virksomhet som arbeidstaker er kvalifisert for.


Dersom det finnes, skal arbeidstaker tilbys dette før stillingsbrøken reduseres. For å ta stilling til om arbeidets grunnpreg er endret, må det foretas en sammenlikning av stillingsinnholdet før og etter endringen. Man må se hen til hvordan arbeidsforholdet var før endringen. Man må da både se hen til arbeidsavtalen og hvordan arbeidsforholdet har utviklet seg i praksis.


Redusere stilling til 80

Ingen minimumsordre - Kjøp nå! Sv: Redusere stilling når man har småbarn, noen som kan hjelpe meg litt? Så lenge yngste barnet er under tre år så skal det tungtveiende grunner til for at arbeidsgiver skal kunne si nei til redusert arbeidstid. Har ikke hørt om at søknaden kun kan gjelde for uker før.


Veiledning til a-meldingen Lukk Søk. Skal søke om redusert stilling , men hva skal jeg skrive i. Jobber 1 men vil redusere til pga barna og at jeg er i faresonen for å få. Om du visste dette da du takket ja til vikariatet hadde jeg blitt pissed som arbeidsgiver, om jeg søkte etter noen i 1 stilling så var det nettopp det jeg var ute etter. Arbeidsgiveren kan da ende opp med å måtte ansette en til og om dette er en liten bedrift kan dette bli ganske heftige ekstra utgifter.


Redusere stilling til 80

Dette krever i så fall ditt samtykke, et samtykke du selvsagt ikke er forpliktet til å gi. Dersom arbeidsgiver likevel ønsker å redusere stillingen din, så må han gå veien om oppsigelse etter arbeidsmiljøloven § 15-for deretter å tilby deg en prosent stilling. En oppsigelse krever saklig grunn for å være lovlig og gyldig.


Pass barna selv Selv om månedlig inntekt reduseres med 4. Det er fordi noe av fritiden kan brukes til å gjøre arbeid i huset eller passe egne barn. Jeg er glad og takknemlig over at jeg har mulighet til å bli i yrket mitt, tilhøre kollegafellesskapet og være en del av det aktive arbeidslivet. Men jeg kjenner også at det er mye utenom jobben som trekker, og jeg er heldig som har frihet til å velge begge deler … selv om jeg vet at friheten har sin pris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg