fredag 15. september 2017

Pippi skuespiller

Regi var av Olle Hellbom. TV-serien ble i hovedsak innspilt i Visby på Gotland. Vinterscenene ble tatt opp på Røros. Som voksen, utdannet jeg meg på Teaterhøyskolen. Men ingen teatersjef ville ansette meg.


Du kan ikke jobbet hos oss, sa Nilsson til Expressen for fem år siden.

Jeg får fire, fem brev om dagen. Jeg har esker med brev hjemme, sier hun. Det kommer vel 5-brev i uka, fortalte hun lattermildt i et intervju med TVNyheterna. Svensk dramaserie etter Astrid Lindgrens bøker. Bøkene er oversatt til nærmere språk.


I dag er hun skuespiller og legesekretær. Se alt hun har spilt i på. Inger Nilsson (53) var ni år da hun spilte inn den første filmen. Lina Kristin Berg – skuespiller.

Men hva så med vennene hennes, Tommy og Annika? Se bildene nedenfor og døm selv. Og tyve år senere kom det nye versjoner, den som vi kjenner best. Den første episoden ble vist på svensk tv 8. For det finnes to, siden det er to lag med skuespillere som veksler på å spille forestillingen.


Jeg blev uddannet på teaterskolen, men der var ingen teaterchef, der ville have mig. For at tjene til dagen og vejen har den svenske skuespillerinde blandt andet arbejdet som lægesekretær, men hun har altid betragtet sig selv som skuespiller. Hun er en morsom karakter. Som noen ganger er litt trist likevel. Likevel er hun et barn, hun er sårbar, nysgjerrig, av og til usikker, ja, hun kan til og med føle seg ensom.


Den yngste var en jypling som måtte settes på plass. Det mente i hvert fall den eldste. Han mener bestemt han ufortjent kan stjele æren for at det har blitt en slik staut og talentfull skuespiller , og nå også regissør, av denne.


Bli med på et gledelig gjensyn med verdens sterkeste jente. De følgende to årene ble det mange filmer om den verdensberømte Astrid Lindgren-figuren. Jeg er ikke forundret, det har alltid skjedd.


Pippis pappa Efraim L. David Hayman har en imponerende CV, hvor han har laget filmer av store litterære verk.

Jeg ser veldig frem til dette samarbeidet, sier han. Programleder er Kjell Fuglehaug. Foreningen vil nemlig gi Nordens språkpris til skuespilleren som brakte ord som sokkerdricka, pluttifikationstabellen og spunk til skjermen. Kanskje nettopp derfor er hun blitt et ideal for barn i alle land.


Ameli Isungset Agbota. Bjørn Willberg Andersen. Dominika Minkacz-Sira.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg