fredag 22. september 2017

Når legge baby på eget rom

Barn som har vent seg til at foreldrene er tilstede og trøster dem når de våkner, vil våkne oftere når de blir lagt på eget rom. Gradvis innføring av vaner. Og jeg har ikke spesielt stor tro på at de få dødstallene som er vært år, er en direkte årsak til at baby sover på eget rom (og har oppegående foreldre som tar godt vare på de). Her la vi mini på eget rom da han var mn og alle sover nå bedre.


Vi bruker babycall og hører derfor alle lyder han lager.

Baby sove på eget rom. Barnepsykolog og forfatter, Elisabeth Gerhardsen, mener foreldre selv må velge om barnet trenger å sove på eget rom når de merker at enten barnet eller foreldre selv sover dårligere av å dele rom. Burde vi prøve eget rom ? Virker jo som hun trenger trøst, og tenker at det blir det jo mindre av på eget rom.


Men kanskje hun våkner av snorkinga vår? Orker ikke helt tanken på å måtte gå til eget rom for å amme, hvis det blir like ofte, og er redd jeg ikke skal høre henne via baby callen på natta. En nyere studie gjengitt på forskning.


Studiet viste at å vente for lenge med å gi barnet eget rom kan få negative effekter på søvnkvaliteten både hos barn og vokse over kort og lang tid.

Jeg forstår ikke behovet for å ha babyen på eget rom , i alle fall ikke når det stritter litt i mot å gjøre det. Jeg tenker det er et naturlig morsinstinkt som slår inn når man kjenner at tanken på å legge babyen sin på eget rom føles unaturlig. Den første tiden var jeg også kjempe redd for at babycallen skulle svikte eller at noe skulle skje, men så er det jo faktisk sånn at når man sover så sover mann. Enten om det er på samme rom eller ikke.


Vi sov mye bedre med baby på eget rom og jeg lover deg at du hører babyen din dersom han trenger deg i rommet ved siden av også. Dette gjaldt både på kort og lengre sikt. Du kan lese hele studien i Pediatrics her. Han protesterte ikke på det.


Siden han var så liten enda er det dette som er normalt for han. Tror det er lettere å legge de på eget rom tidlig. Noen får ikke sove hvis de ikke kan følge med på babyen, andre synes det er enklest å ha babyen på samme rom på grunn av mating på natten, mens andre igjen blir forstyrret av babyens lyder og mener det er best for hele familien at babyen sover på eget rom. De fleste flyttes jo over på eget rom etter hvert. Nå er småen mn og sover rett ved siden av meg om natten.


Når tenker du det riktige. Har fått kommentarer på at han bør over på eget rom når han blir mn og at vi kommer til å få store problemer med å få han til å akseptere og bli flyttet hvis han er nærmere året. Jeg har selv barn, og jeg ble helt matt av denne krybbedød masinga.


Så lenge man tar forhåndsregler så er det det viktigste.

Slutt å kall andre for ting, det sier mye om deg. Det er ikke farlig å la barnet sove på eget rom fra de er baby så lenge det er i nærheten av foreldrenes rom , og sengen er sikret. Snuppa var urolig igår ved leggetid og ville ikke sove. La henne i sprinkelsengen på hennes eget rom , og hun ble rolig med en gang og sovnet til slutt stille og rolig helt av seg selv.


Bia_ skrev: Du har aldri stilt et spørsmål der du oppriktig lurer på hva jeg mener. Har man et barn som vil ha pupp annen hver time, kan det jo bli slitsomt å løpe frem og tilbake! Jeg lurer på når det er vanlig at babyen sover på eget rom ? Min gutt blir måneder om uker og våkner mye på natta.


Men når vi legger oss, våkner han. Har lest en plass at barnet bør sove på rommet fram til års alderen pga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg