tirsdag 23. mars 2021

Underpronasjon beinhinnebetennelse

En vanlig belastningsskade er beinhinnebetennelse i leggen. Det hender jeg ser på timene mine at deltakere må stoppe opp og tar seg til leggene med tydelig ubehag. Dette skjer som oftest ved spurt på stedet og spensthopp. Jeg har selv opplevd å ha beinhinnebetennelse da jeg drev med friidrett.


Underpronasjon Underpronasjon er relativt uvanlig, særlig hos kvinner. Men 3- av oss har en slik fot. Den er ofte nokså stiv, har høy rist og høy fotbue. Denne pronasjonskilen gir ved belastning en kompensasjon for pronasjonstendensen, og fører automatisk til rettere steg med mindre feilstilling. Jeg måtte til slutt ta en lengre pause fra jogging.


Beinhinnebetennelse er noe dritt, har hatt det flere ganger. Jogger igjen nå, men ikke på asfalt da jeg er redd det vil komme tilbake da. I tillegg jogger jeg ikke like mye som før, men trener mer variert. Jeg tror jeg har en begynnende beinhinnebetennelse. Har lest om beinhinnebetennelse og føler at det stemmer ganske godt overens med smertene jeg har.


Har vondt i begge leggene, men i høyre legg er det aller verst. Ved langvarig beinhinnebetennelse som er et tilbakevendende problem, kan også denne diagnosen behandles effektivt med trykkbølgebehandling. Ved beinhinnebetennelse kan det være lurt å benytte seg av et 10-ukers treningsprogram for å gi kroppen den tiden det tar å komme i form uten like stor risiko for overbelastning. Intense treningsperioder er ofte en viktig utløsende årsak. Smerter foran på leggen (såkalt beinhinnebetennelse ) er symptom på en vanlig belastningsskade ved løping og hopping.


Prognosen er god hvis man får korrigert ytre og indre utløsende årsaker tidlig. Enkelte ganger kan det likevel bli aktuelt med operasjon. En av de vanligste årsakene til ubehag i føtter og oppover i bena kalles overpronasjon eller overpronering. Det er et problem som ofte også påvirker knær. Her finner du et godt utvalg.


Se de beste tilbudene! Finn best pris på hvitevarer. Vi har lest hundrevis av tester på joggesko og funnet de beste joggeskoene.


For å motvirke tretthet og smerte i føttene, kan det ofte hjelpe med en god såle i skoene eller ekstra avlastning for hæl eller tær. Jeg undersøkte og fikk vite at jeg hadde kraftig underpronasjon , så jeg skaffet meg riktig treningssko med dynamisk support og dempende-såler. Endret løpestilen fra å løpe helt flatt (skal si jeg er plattfot) til å løpe kun på tærne. Jeg forsterket leggene også ved å løpe slik. Har problemer med underpronasjon selv, brukt ortopediske såler og har fremdeles plager i knær og rygg, men etter at jeg begynte og bruke Sole Ultra såler så har plagene halvert seg.


Disse sålene bør du absolutt prøve. Jeanette, min eldste datter var for noen år siden veldig plaget med beinhinnebetennelse og overtråkk på håndballbanen. Skjult lenke - logg inn for å se den. Adidas Stabil sko i håndballen og disse var alt for brede for hennes fot, slik at de brå bevegelsene på håndballbanen førte til at foten ikke klarte å følge med og lå og skled i skoen i steden for. Det smarte inlegget kan brukes mot både for overpronasjon og supinasjon ( underpronasjon ) ved å bytte plass på høyre og venstre innlegg.


En eske inneholder stk Deramed hælkopp innlegg. Klinikk proAktiv er en tverrfaglig klinikk, sammensatt av ulike terapeuter. For tolvte år på rad har Löplabbet testet de nyeste løpeskoene i forkant av hver sesong.


Löplabbet er Norges eneste kjede av butikker som spesialiserer seg på løping, og kun det. Se utvalget på nett og oversikt over butikker. Hos XXL har vi et stort utvalg skosåler til lave priser!


Velg mellom varmesåler, innleggssåler, gel såler, ullsåler, m. Få dagers prisgaranti og 1dagers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg